INFOLINIA: 24 364 70 00

Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Dieta pracownika zmianowego

Dieta pracownika zmianowegoAgnieszka Kisielewska e-porady

Jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia jest odpowiednio zbilansowana dieta. Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, należy spożywać produkty z różnych grup żywności, tzn. dbać o urozmaicenie posiłków, tak aby codziennie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych – białek, węglowodanów, tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych. Według specjalistów to produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Mleko i produkty mleczne również powinny być stałym elementem codziennej diety. Nie może w niej zabraknąć także warzyw i owoców. Poza tym mięso należy spożywać z umiarem – najlepiej zastępować je rybami i roślinami strączkowymi. Specjaliści z IŻiŻ zalecają, by ograniczyć spożycie soli oraz tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, a także unikać cukru i słodyczy. Komponując codzienny jadłospis, należy pamiętać , że trzeba spożywać 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu (co 3-4 godziny).

  • Stosuj lekkostrawną dietę, a ostatni posiłek jedz nie później niż 2-3 godziny przed snem. Na kolację wybieraj produkty zawierające tryptofan (ryby, drób, ciepłe mleko z łyżeczką miodu, kawałek gorzkiej czekolady).
  • Nie należy pić zbyt wiele kawy, mocnej herbaty, piwa i alkoholu. Po powrocie z pracy kawa i herbata utrudniają zaśnięcia. Piwo i alkohol nie zapewnią należytego, nocnego wypoczynku, co powodować może obniżenie sprawności umysłu oraz pogorszyć zdolności motoryczne.
  • Kawa i herbata poprawiają chwilowo nastrój i koncentrację, lecz alkohol poprawiając nastrój czyni człowieka mniej krytycznym i czujnym w sytuacjach niebezpiecznych.

Propozycja godzin posiłków pracownika zmianowego

Praca w ciągu dnia

I śniadanie – godz. 5.00

II śniadanie – godz. 9.00

Przekąska – godz. 12.00

Obiad – godz. 15.00

Kolacja – godz. 19.00

Praca w ciągu nocy

I śniadanie – godz. 7.00

Obiad– godz. 12.00

Przekąska – godz. 15.00

Kolacja – godz. 19.00

Przekąska – godz. 23.00

Porady udziela mgr inż. Agnieszka Kisielewska – dietetyk

Facebook

YouTube